Rijschool in de spotlight: Boensma rijdt met Leeuw op de kap

Gepubliceerd op 22-04-2010 om 10:30
rijschool, Boensma, Delden

Erik Boensma (35) richtte in 2001 zijn verkeersschool in het Twentse Delden op en is inmiddels uitgegroeid naar maar liefst zeven auto’s, een motor, aanhangwagen, caravan, bromfietsen en zeven instructeurs. Leerlingen komen vanuit het hele land naar deze rijschool. “Laatst was er zelfs iemand uit Nieuwegein voor de dagopleiding met de aanhanger. En een keer iemand uit Venlo.”

Waarom ben je rijinstructeur geworden?

“Nou, ik ben er eigenlijk toevallig ingerold. Ik was bezig met de vrachtwagen- en busopleiding. Toen vroeg degene waar ik die opleiding volgde of dit vak niets voor mij zou zijn. Ik zou eigenlijk in loondienst komen, maar ben na de opleiding meteen voor mezelf begonnen. Eerst alleen erbij op de motor, ik werkte nog in de metaal, maar na zo’n acht maanden heb ik mijn eerste lesauto gekocht en ben fulltime gaan lesgeven.”

Waarop selecteer je de instructeurs?

“Op mensenkennis, dat vind ik heel belangrijk. Hier werken geen jonge instructeurs, maar vooral 50-plussers. Want die kennis doe je op met levenservaring. Het is toch een kwestie van de juiste klik en gevoel hebben.”

Met welk merk auto zou je Verkeersschool Boensma kunnen vergelijken?

“Peugeot. Mijn eerste lesauto was een Peugeot 306. Nu heb ik zes Peugeots (207, 307, 807, red.) en één Toyota. Dat is een Aygo en die heb ik alleen maar omdat ik hem iets mooier vond dan de 107. De leeuw op de kap straalt de kracht uit van onze rijschool.”

Wat is de kracht van de rijschool?

“Onze flexibiliteit en duidelijkheid in planning en rijlespakketten. Een rijopleiding wordt bij ons helemaal uitgestippeld. De intake wordt vaak gedaan met leerling én ouders. Dan kunnen we meteen duidelijk zijn in de kosten van een geschikt lespakket. Blijkt na een aantal lessen dat er toch iets gewijzigd dient te worden, scheppen we meteen duidelijkheid.”

Heb je zelf nog wel tijd om les te geven?

“Nee, helaas niet. Ik heb tegenwoordig zeven instructeurs in loondienst. Dat vraagt bijna een volledige dagtaak aan administratie. Daarom ben ik zo blij met de online Rijlesplanner van softwareleverancier Dation. Dan kunnen leerlingen zelf hun lessen inplannen. Ook als ze een tussenuur hebben, kunnen ze zelf bekijken hoe vol we zitten. En de facturen worden er automatisch aangekoppeld. Dat scheelt me een hoop werk. Want mijn vrouw heeft ook weinig tijd te helpen, zij heeft haar eigen baan bij de meldkamer voor de ambulance.”

Hoe voer je marketing?

“We hebben wel eens geflyerd hier in de regio. Maar de meeste leerlingen komen toch via onze website op internet bij ons terecht. En natuurlijk via mond-tot-mondreclame.” 

www.boensma.eu

3 reacties op “Rijschool in de spotlight: Boensma rijdt met Leeuw op de kap”

23.04.10 | 13:30 | G.v.d Berk

Dat leerlingen uit het hele land komen voor een dagopleiding E/B heeft niet te maken met de kwaliteit van de rijschool.
Maar wel omdat die kandidaat zeer snel zijn rijbewijs moest hebben en dit in andere steden niet kon doen vanwege wachttijden,alleen in deze kring was een mogelijkheid om een examen te doen waar een dagopleiding aan vast zat.

Ook op andere plaatsen in heel Nederland gebeurd dit.

Ger

23.04.10 | 13:34 | G.v.d Berk

Om te vermelden dat 50-plussers een optie is als rijinstrukteur vinden wij dan toch vreemd als blijkt dat jongere instrukteurs juist heel gedreven zijn in het rijles geven.
Dit blijkt ook uit de leeftijd van de rijschoolhouder (35) zelf die juist is gegroeid door zijn eigen lesgeven hoop ik.

Ger

03.07.12 | 11:16 | HM Zielman

Neemt niet weg Ger dat deze rijschool bekend staat om het goede lesgeven en klantvriendelijkheid.
Dus de opmerkingen op dit geschreven stuk vind ik een beetje jammer en niet nodig.
Onze ervaring is dat het een gedegen rijopleiding is.
En dat de rijschoolhouder er alles aan doet om dit zo te houden.

M.v.g Hermien.

Reageer ook

Nog maximaal tekens.

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Meer nieuws

Lesmotor Testdag 2014

Gratis nieuwsbrief

Partners

VerkeersProTV

Poll

Beter 3.000 kilometer rijles in Roemenië dan 1.000 kilometer in Nederland.

Facebook

Twitter

1.828 followers
Volg ons op Twitter