dode hoek, rijinstructeur, vrachtwagen, uitleg

Al 1100 vrachtwagenchauffeurs met subsidie opgeleid door rijscholen

Gepubliceerd op 02-02-2017 om 10:23

Het project ‘2000 chauffeurs gezocht’ levert flink wat werk op voor de rijschoolbranche. Al meer dan 1100 personen zijn bezig met het behalen van hun rijbewijs of hebben hun papieren al binnen. Wie graag zijn of haar vrachtwagenrijbewijs wil halen, krijgt via dit project subsidie waarmee het lesgeld voor 90 procent wordt betaald. Het plan moet tegemoetkomen aan de grote behoefte aan chauffeurs in de transportbranche.

Door de aantrekkende economie en de vergrijzing groeit de vraag naar beroepschauffeurs. Daarom voert het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) het project ‘2000 chauffeurs gezocht’ uit dat als doel heeft gesteld in 2016 en 2017 tweeduizend nieuwe chauffeurs klaar te stomen voor het vak van beroepschauffeur. Na ruim een jaar staat de teller op 1113 kandidaten die aan een baan zijn geholpen.

De deelnemer krijgt het lesgeld voor 90 procent vergoed. De subsidie komt voor 80 procent vanuit het ministerie van Sociale Zaken en Stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Beroepsgoederenvervoer (SOOB). “Nog eens tien procent wordt betaald door de werkgever. Om zeker te zijn van de motivatie van de kandidaten, is het belangrijk dat ze zelf ook nog een deel betalen”, vertelt persvoorlichter Esther Vorenkamp van het Sectorinstituut.

Selectie van kandidaten

Om kandidaten te werven zijn al ruim vijftig bijeenkomsten geweest. Niet alle geïnteresseerden komen daadwerkelijk in aanmerking voor de subsidie. “Om tweeduizend chauffeurs op te kunnen leiden, moeten we wel tienduizend gesprekken voeren.”

Tijdens de bijeenkomst wordt al een eerste selectiegesprek gevoerd. Wanneer dit positief is verlopen, krijgt de kandidaat een uitnodiging voor de testdag die gehouden wordt bij een rijschool. De toekomstige chauffeurs worden op meerdere gebieden getoetst, waaronder op taal, competenties en rijvaardigheid. Samen met een instructeur wordt ongeveer een uur proefgereden in een vrachtwagen.

Wanneer ook dat goed verloopt, gaat de kandidaat op zoek naar een nieuwe werkgever die bereid is de kandidaat een baan aan te bieden en het opleidingstraject in te gaan. De werkgever zoekt zelf de rijopleider uit. Na het behalen van het rijbewijs wordt de kandidaat een contract aangeboden. Wie geen werkgever kan vinden, krijgt hulp van het Mobiliteitscentrum van het Sectorinstituut.

Meerdere subsidieregelingen

Willem Verboon, directeur van de gelijknamige rijschool in Oosterhout, is een van opleiders die leerlingen met dit subsidiepotje op zak opleidt tot vrachtautochauffeur. Er zijn overigens meerdere financiële regelingen voor toekomstige chauffeurs. Zo kunnen mensen ook een opleiding volgen met financiële steun vanuit het UWV of, in het geval van touringcarchauffeurs, van het FSO (Fonds Scholing en Ordening voor het besloten busvervoer).

Daarnaast betaalt de werkgever vaak de rijopleiding van de werknemer. “Het komt bijna nooit voor dat een leerling zijn opleiding zelf betaalt”, zegt Verboon. “Daarvoor zijn de kosten te hoog. Voor een opleiding tot vrachtwagenchauffeur, met alles erop en eraan, betaal je al gauw tussen de vijfduizend en achtduizend euro.”

Lees ook: 

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van VerkeersPro

2 reacties op “Al 1100 vrachtwagenchauffeurs met subsidie opgeleid door rijscholen”

Jack Van Halteren|02.02.17|11:18

Waar kan men zich aanmelden voor de chauffeur opleiding?

Martin plopsla|02.02.17|13:20

Is het niet belachelijk dat de belasting betaler het rijbewijs moet betalen zodat de werkgever gratis chauffeurs vind normaal hoort de werkgever dit te betalen en bind je de chauffeur voor bv 5 jaar aan jouw bedrijf .

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.