Meer duidelijkheid over nieuw rijexamen Vlaanderen na kritiek jongeren

Gepubliceerd op 15-02-2017 om 11:04

Er is meer duidelijkheid verschaft over het nieuwe en zwaardere rijexamen in Vlaanderen dat op 1 juni dit jaar wordt ingevoerd. GOCA, de koepel van examencentra, heeft dinsdag een overzicht gepubliceerd van het nieuwe systeem. De koepel wil hiermee een antwoord bieden op de kritiek van de Vlaamse Jeugdraad. Die stelde afgelopen weekend dat jongeren die hun rijexamen binnenkort moeten afleggen, nog altijd niet precies weten hoe dat examen gaat verlopen.

De veranderingen gelden voor zowel het theorie- als het praktijkexamen. De Vlaamse minister Ben Weyts hoopt met het nieuwe examen het aantal verkeersdoden een halt toe te roepen. Hoewel het besluit eerst nog moet moet worden gepubliceerd in het Belgisch Staatblad, heeft GOCA, de koepel van examencentra, alvast een samenvatting gepubliceerd. De grote lijnen werden eerder al bekendgemaakt.

Theorie-examen

Zo wordt in het theorie-examen een onderscheid gemaakt tussen zware overtredingen en lichte fouten. Onder zware overtredingen valt bijvoorbeeld het negeren van een rood verkeerslicht, het overschrijden van een witte doorlopende streep, de bevelen van de politie niet naleven of een snelheidsovertreding.

Het theorie-examen blijft bestaan uit 50 vragen, waarbij de kandidaat minstens 41 van de 50 punten moet behalen. Bij een zware overtreding worden vijf punten afgetrokken en bij een lichte fout één punt. Bij twee zware overtredingen zakt de kandidaat dus onmiddellijk voor zijn examen.

Loting voor manoeuvres

Momenteel moet de Vlaamse examenkandidaat twee manoeuvres uitvoeren tijdens het praktijkexamen: parkeren achter een voertuig en keren in een smalle straat.
Vanaf 1 juni moet de kandidaat zes manoeuvres kunnen uitvoeren. Welke manoeuvres hij of zij moet uitvoeren, wordt bepaald door een loting. Twee van de zes manoeuvres moeten dan worden uitgevoerd.

De manoeuvres bestaan uit ‘keren in een smalle straat’, ‘in een rechte lijn achteruitrijden’ en vier parkeeropdrachten, namelijk: ‘evenwijdig ten opzichte van de weg rechts parkeren tussen twee voertuigen’, ‘evenwijdig ten opzichte van de weg links parkeren tussen twee voertuigen’, ‘loodrecht ten opzichte van de weg vooruit in een vak parkeren’ en ‘loodrecht ten opzichte van de weg achteruit in een vak parkeren’.

Twee nieuwe vaardigheden

Bovendien wordt er gekeken naar twee vaardigheden als bijkomende evaluatiecriteria. Een daarvan is het zelfstandig rijden. De examinator vraagt de kandidaat een vooraf aangegeven bestemming te bereiken zonder aanwijzingen van de examinator. De kandidaat mag kiezen of hij de instructies van een GPS of de aanwijzingen van verkeersborden volgt.

Het praktijkexamen wordt daarnaast uitgebreid met een risicoperceptietest. Het gaat om een computertest, die afgelegd wordt voor of na de proef op de openbare weg. Met de test wordt gekeken of de kandidaat de verschillende potentiële gevaren op de weg tijdig kan herkennen en correct kan inschatten.

De test bestaat uit een video die is opgenomen in het dagelijkse verkeer vanuit een bestuurdersperspectief. Aan het einde van de film krijgt de kandidaat een vraag met vier antwoordmogelijkheden waarbij meerdere goede antwoorden mogelijk zijn. De kandidaat start met 2 oefeningen en legt aansluitend de test af die bestaat uit vijf video’s.

Lees ook: Groen licht voor zwaarder rijexamen in Vlaanderen

Bekijk ook de video van GOCA over de risicoperceptietest:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van VerkeersPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.