Tesla, adapter, elektrisch rijden

Aantal elektrische auto’s in Nederland fors gestegen

Gepubliceerd op 16-03-2017 om 09:49

Het elektrisch voertuigpark in Nederland is vorig jaar verder uitgedijd. Eind december stonden er in totaal ruim 112.000 elektrische personenauto’s geregistreerd, een plus van 28 procent vergeleken met het jaar ervoor. Ook het aantal laadpunten voor e-voertuigen steeg vorig jaar. Dat schrijft brancheorganisatie Rai Vereniging.

Vooral het segment van volledig elektrische auto’s nam flink toe. Daarvan reden er eind vorig jaar 13.105 rond in ons land, een stijging van zo’n veertig procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het aantal plug-in hybrides kwam uit op 98.903 eenheden. Dat betekende een toename van 27 procent.

Populaire modellen

Koploper in het volledig door batterijen aangedreven segment is de Tesla Model S met 6.049 exemplaren. Die wordt op zeer ruime afstand gevolgd door de Nissan Leaf (1.757) en de Renault Zoe (1.377). Bij de plug-in hybrides is de Mitsubishi Outlander met 25.984 exemplaren het meest populaire model binnen het wagenpark. Op enige afstand volgt de Volvo V60 phev (15.804), met op de derde plaats de Volkswagen Golf GTE (10.691).

Bij de telling van Rai Vereniging wordt alleen gekeken naar auto’s met een stekker. Voertuigen die elektrisch kunnen rijden, maar niet middels een stekker worden opgeladen, worden hierin niet meegenomen. Het gaat dan om auto’s die deels elektrisch kunnen rijden, door bijvoorbeeld gebruik te maken van rem-energie. Als dit type ook wordt meegeteld, is het aantal e-voertuigen inmiddels groter dan het lpg-segment.

Laadpalen

Ook de laadinfrastructuur liet een flinke groei zien de afgelopen jaren. In 2013 waren er nog minder dan zesduizend publieke en semi-publieke laadpalen. Eind vorig jaar lag dit aantal op 26.700, een verviervoudiging in drie jaar tijd. In diezelfde periode liet het aantal private laadpunten een stijging zien van 18.000 naar 72.000.

Bekijk ook:

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van VerkeersPro.nl en de vaste redacteur van vakblad TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.