Elektrische auto, ING

‘Elektrische auto staat voor doorbraak’

Gepubliceerd op 17-07-2017 om 14:39

De volledig elektrische auto is op weg naar een doorbraak, constateert ING Economisch Bureau. De komende jaren worden de belangrijkste obstakels weggenomen die nu nog aan elektrische auto’s kleven: de beperkte actieradius, de onvolledige laadinfrastructuur en de relatief hoge aanschafprijs. In 2024 zullen volledig elektrische auto qua kosten en bereik op gelijke voet staan met gelijkwaardige brandstofauto’s, en een 100 procent elektrische Europese automarkt is volgens ING Economisch Bureau realistisch.

Het bedrijf deed onderzoek naar de stand van zaken en de te verwachten ontwikkelingen op het gebied van volledig elektrische auto’s en de te verwachten ontwikkelingen op dit gebied. Dat resulteerde het rapport ‘Breaktrough of electric vehicle threatens European car industry’, waarvan de titel nog een belangrijke conclusie onthult: de Europese autoindustrie krijgt een zware dobber aan de verwachte doorbraak van elektrische voertuigen.

Batterijen

De Europese fabrikanten zijn namelijk toonaangevend als het om brandstofmotoren gaat. Dat concurrentievoordeel verdwijnt echter naarmate de overgang naar elektrische aandrijving voortgaat. “Daarin liggen naar verwachting minder mogelijkheden zich te onderscheiden van de concurrentie. De druk op de waarde van aandrijflijnen zal toenemen, terwijl marges dalen. Ook zullen (batterij)leveranciers de ontwikkeling en productie van aandrijflijnen meer naar zich toetrekken. Dit segment van batterijen voor elektrische voertuigen is grotendeels in handen van Noord Amerika en vooral Azië, terwijl Europa hierin slechts een geringe rol speelt.”

Er moet nog wel wat gebeuren voordat elektrische auto’s de markt kunnen dominere. Volgens onderzoek van ING zijn er drie belangrijke redenen voor consumenten om nu nog niet over te stappen: grenzen aan de laadinfrastructuur, een te krappe actieradius en de hoge aanschafprijs van elektrische auto’s worden door consumenten genoemd als belangrijkste redenen om nog geen elektrische auto te kopen.

Ander businessmodel

“Deze barrières worden de komende jaren allemaal geslecht. In 2024 zullen de kosten van eigendom en gebruik van een volledig elektrische auto met voldoende actieradius in evenwicht zijn met die van een gelijkwaardige, door brandstof aangedreven auto in Europa’s grootste markt, Duitsland”, zo voorspelt ING.

Maar de opkomst van de elektrische auto is niet alleen maar een bedreiging voor de Europese autoindustrie. Dankzij steeds betere en goedkopere batterijen voor de aandrijving gaan de autokosten omlaag. Dat biedt kansen op het gebied van leasen en autodelen. Omgekeerd dragen dergelijke diensten ook bij aan de doorbraak van volledig elektrische auto’s. Bovendien kunnen Nederlandse toeleveranciers inspelen op de behoefte aan nieuwe technologie bij autofabrikanten. De Europese autoindustrie moet dus richting een nieuw businessmodel: van waarde uit productie en verkoop ervan naar geld verdienen met het faciliteren van efficiënt en betaalbaar gebruik van auto’s.

Lees ook: Actieradius elektrische auto mogelijk naar 1.000 kilometer

Onderwerpen:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur bij ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.