Fresh Drive, Laurens Hoek

‘Met kwaliteit kunnen we de rotte appels eruit concurreren’

Gepubliceerd op 30-03-2017 om 09:30

In het voorjaar van 2016 reed de eerste auto van Fresh Drive in Amsterdam. Een jaar later is het al mogelijk om in 23 verschillende steden rijles te krijgen bij deze nieuwe rijschoolketen. De 26-jarige Laurens Hoek is eigenaar van het bedrijf dat zichzelf omschrijft als een frisse organisatie die staat voor kwaliteit en innovatie. VerkeersPro vroeg naar de drijfveren van de eigenaar en zijn visie op de toekomst.

Je hebt Planologie gestudeerd. Hoe kwam je in aanraking met de rijschoolbranche?

“Planologie vereist een bepaalde manier van denken, je probeert problemen op te lossen. De rijschoolsector kwam vaak negatief in het nieuws. Er zou gewerkt worden met stuntprijzen, jongeren werden opgelicht, de kwaliteit van de rijlessen was slecht en rijscholen konden hun hoofd moeilijk boven water houden. Ik dacht: het kan toch niet zo zijn dat het echt zo slecht gaat met deze markt? Natuurlijk, slecht nieuws is interessanter voor media dan goed nieuws. Mijn negatieve beeld was dan ook overtrokken, merkte ik toen ik research deed. Er zijn gelukkig genoeg hele goede rijscholen.”

Ondanks de negatieve berichtgeving besloot je een franchiseorganisatie op te zetten. Waarom?

“Ik signaleer een probleem, vervolgens kijk ik of er processen zijn die anders kunnen. Hoe zorg ik ervoor dat jongeren kwaliteit krijgen? Dat vind ik een uitdaging. Wij zijn een franchiseorganisatie, maar dan wel totaal anders dan de bestaande. Sommigen zullen zeggen: weer een franchiseorganisatie. Dat is toch allemaal geldklopperij. Er zijn inderdaad organisaties die in mijn ogen niet zuiver te werk gaan. Zo zijn wij niet. Bij ons staat gelijkheid en transparantie centraal. Bij Fresh Drive is er geen sprake van een werkgever-werknemer-relatie, maar twee ondernemers die samenwerken en het beste in elkaar naar boven willen halen. Ik ben er ook van overtuigd dat je met kwaliteit de rotte appels eruit kunt concurreren. Goedkoop is duurkoop, zeker in deze branche. Ik denk dat jongeren veel beter beter tien euro meer kunnen betalen voor een rijles met kwaliteit, waardoor ze waarschijnlijk ook minder lessen hoeven te nemen voordat ze slagen.”

Ik vind dat wij eerst maar eens moeten bewijzen dat wij dit kunnen

In hoeverre bemoeien jullie je met de bedrijfsvoering van een aangesloten ondernemer?

“Wij zijn expert op het gebied van marketing en branding, wij zorgen dat een leerling een proefles afneemt en dat de ideale omstandigheden voor de rijschool gecreëerd worden. Ik ga ze niet vertellen hoe ze rijles moeten geven, daar zijn de rijinstructeurs veel beter in. Zij hebben daar alle vrijheid in. Bij ons betalen rijscholen ook geen instapfee. Want waar zouden we dan geld voor moeten vragen? We hebben enkel een prestatiefee, je betaalt pas wanneer wij leerlingen aandragen. Ik vind dat wij eerst maar eens moeten bewijzen dat wij dit kunnen.”

Als Fresh Drive zich inhoudelijk niet met de lessen bemoeit, hoe garandeer je dan de kwaliteit van de rijscholen?

“Voor het werven van rijscholen hebben we uiteraard een selectieprocedure, waar ik niet te veel over kan zeggen. We houden meerdere gesprekken, we moeten namelijk wel een klik hebben. Je kunt nog zo veel ervaring hebben, maar dat zegt niet altijd iets over de kwaliteit van de rijlessen. Ook eisen we een VOG. Daarnaast vinden we het belangrijk dat de rijschoolhouders zichzelf willen blijven ontwikkelen. We hebben een systeem bedacht waarin de rijinstructeurs constant worden uitgedaagd om zichzelf te verbeteren en meer te leren. Leerlingen kunnen bij Fresh Drive feedback geven op de rijlessen. De ontvangen feedback koppelen we terug naar de rijschool.

Ook willen we dat ze ambitie hebben om te groeien. Veel rijschoolhouders vinden één lesauto voldoende. Hoewel ik dat begrijp, zijn wij echt op zoek naar de rijschoolhouders die willen uitbreiden. Dat is belangrijk omdat we met slechts met een rijschool per stad in zee gaan.”

Hoe wil je de rijscholen helpen?

“Bijvoorbeeld door middel van cursussen. Wij willen de ondernemers bijvoorbeeld leren om leerlingen tijdens een proefles te overtuigen om daadwerkelijk te gaan lessen bij hun rijschool. Uiteindelijk gaat het er ook om dat je vertrouwen wekt bij de leerling. Je wilt dat zij op Facebook delen wat voor leuke tijd ze hebben gehad bij jouw rijschool. We moeten het toch voornamelijk hebben van mond-tot-mondreclame. Daar willen we ze bij helpen.”

Er gaat waanzinnig veel veranderen in het autorijden. Jongeren moeten moeten hier allemaal mee leren omgaan.

“Daarnaast denk ik dat er nog heel veel te wachten staat voor de rijschoolbranche als we kijken naar de toekomst. Bijvoorbeeld met de opkomst van het elektrisch rijden en de zelfrijdende auto. Er gaat waanzinnig veel veranderen en jongeren moeten hier allemaal mee om leren gaan. Er is veel weerstand vanuit de branche, en dat vind ik ook begrijpelijk. Sommigen vragen zich af: betekent dit het einde voor de rijschoolbranche? Dat denk ik niet. Ik denk niet dat we in hoeven te spelen alle nieuwe technologische snufjes, want dan kunnen we elk jaar wel een nieuwe auto aanschaffen. Wel moeten we ons focussen op de grote veranderingen. We zijn een jong bedrijf, met jonge medewerkers die korte lijntjes hebben met universiteiten. We zijn in staat om hier snel op in te spelen.”

Jullie hebben een samenwerking met CJP, een pas voor Nederlandse scholieren waarmee ze korting krijgen op culturele activiteiten. Hoe gaat die samenwerking?

“Tot nu toe zijn we erg positief. Ik heb CJP heel hoog zitten, en ben dan ook zelf bij ze langs gegaan om te kijken of we iets voor elkaar konden betekenen. CJP is een goed initiatief en het is leuk dat we jongeren nu ook korting kunnen bieden op de rijopleiding.”

Fresh Drive groeit gestaag. Wat is je doel?

“Voor Kerst 2017 moeten we in alle grote steden in Nederland rijlessen aanbieden. Dat is een hoog doel ja, maar je moet wel een beetje ambitie hebben, toch? We zoeken nog rijinstructeurs in Maastricht, Breda, Zwolle en Groningen. Hoewel we een jong bedrijf zijn, eisen we overigens niet dat een instructeur ook nog jong is. Ambitie gaat niet over leeftijd.”

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van VerkeersPro.nl en schrijft daarnaast voor Zelfrijdendvervoer.nl

1 reactie op “‘Met kwaliteit kunnen we de rotte appels eruit concurreren’”

Youran van Ark|31.03.17|08:10

” Ik denk dat jongeren veel beter beter tien euro meer kunnen betalen”. Ga dat maar eens wijsmaken aan iemand zonder zijn volle verstand, die €4,-/uur vangt bij de Appie. Succes man!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.