Engels praktijkexamen B op de schop

Gepubliceerd op 18-04-2017 om 10:27

Er worden vanaf 4 december een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd in het praktijkexamen B van het Verenigd Koninkrijk. Examenkandidaten moeten vanaf dat moment rijden op aanwijzingen van een navigatieapparaat. Daarnaast wordt het zelfstandig rijden verlengd van 10 naar 20 minuten.

Verder wordt het parkeren in een parkeervak een van de bijzondere manoeuvres en krijgen de examenkandidaten enkele vragen over veiligheid. Volgens de Driving and Vehicle Standards Agency (DVSA), verantwoordelijk voor het houden van de examens, sluit het examen hiermee meer aan op realistische scenario’s. Het is de grootste verandering in het Verenigd Koninkrijk sinds de invoering van het schriftelijk theorie-examen.

Zelfstandig routerijden

Momenteel duurt het onderdeel zelfstandig routerijden nog tien minuten, dit wordt verlengd naar 20 minuten, ongeveer de helft van de examentijd. De meeste leerlingen worden tijdens dit onderdeel gevraagd op aanwijzingen van een navigatie te rijden.

De examinator zorgt voor een navigatieapparaat, de leerling hoeft de route zelf niet in te stellen. De DVSA moet deze apparaten nog aanschaffen, maar benadrukt dat het voor de rijlessen niet uitmaakt wat voor type navigatie wordt gebruikt. Een op de vijf kandidaten wordt niet gevraagd op een navigatie te rijden, maar de aanwijzingen op de verkeersborden te volgen.

Vragen over veiligheid

Daarnaast stelt de examinator tijdens het rijden twee vragen die gerelateerd zijn aan verkeersveiligheid. Zo moet een leerling bijvoorbeeld laten zien hoe hij de ruiten moet schoonmaken, of hoe de verwarming op de voorruit kan worden gezet.

Volgens de DVSA waren er zorgen over dit onderdeel, omdat deze vragen de examenkandidaat mogelijk te veel zouden afleiden. Volgens de instantie sluiten deze vragen echter aan op de praktijk, want ‘op de snelweg kan de bestuurder de auto ook niet zomaar aan de kant zetten om de lichten aan te zetten’

Bijzondere manoeuvres

Een aantal bijzondere manoeuvres verdwijnen, zoals de bocht achteruit en keren in een straat. Desondanks verwacht de DVSA dat deze onderdelen wel aan bod komen tijdens de rijles.

Er komen ook nieuwe manoeuvres, zoals het parallel parkeren langs de weg, parkeren in een parkeervak, of het wegrijden uit een parkeervak.

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van VerkeersPro.nl en schrijft daarnaast voor Zelfrijdendvervoer.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.