Beroepschauffeur wordt straks coördinator op afstand

Gepubliceerd op 31-05-2017 om 12:09

Een ruime meerderheid (65 procent) van de professionals in de logistiek verwacht dat menselijke chauffeurs in de toekomst worden vervangen door computers in het wegvervoer. Bijna de helft (45 procent) denkt zelfs dat binnen nu en vijf jaar gedeeltelijk autonoom vrachtvervoer al een feit is.

Dat blijkt uit onderzoek van recruitmentorganisatie Hays onder 350 professionals uit de logistiek. Hays vroeg hen naar hun visie op de toekomst van de logistieke sector om zo inzicht te krijgen in de ‘baan van de toekomst’. In het onderzoeksrapport heeft Hays een aantal toekomstige functies op een rij gezet.

Truck platooning

Autonoom vervoer komt al dichtbij. Grote automerken claimen in 2020 de zelfrijdende auto op de markt te brengen. Dat geldt ook voor het andere transport. De eerste stap is gedeeltelijke autonomie, waarbij vervoersmiddelen grotendeels autonoom functioneren, maar waarbij nog steeds menselijke handelingen nodig zijn.

Zo worden in Nederland al testen uitgevoerd met truck platooning: kleine colonnes vrachtauto’s, waarbij alleen het eerste voertuig door een chauffeur wordt bestuurd. De andere voertuigen rijden daar automatisch achteraan, door middel van autonome technologie die in de trucks aanwezig is.

Werkgelegenheid

“De opkomst van de autonome wereld heeft een duidelijk effect op de werkgelegenheid in de logistieke sector”, zegt Daisy Cornelissen, senior consultant supply chain, logistics & purchasing bij Hays Nederland. “De mens blijft transportmiddelen aansturen, maar met welke functie? Puur besturen, dat doet technologie efficiënter, goedkoper en beter.”

“Dit betekent dat we in de toekomst minder chauffeurs nodig hebben en meer coördinatoren op afstand, zoals een luchtverkeersleider nu al doet voor vliegverkeer”, legt Cornelissen uit. “Hier komen veel security-aspecten bij kijken. Voertuigen worden uitgerust met sensoren, camera’s en alarmfuncties, maar ook de te rijden route dient heel strak gecontroleerd en gereguleerd te worden. Zoals bij veel banen binnen supply chain, is ook hier IT niet meer weg te denken.”

Verschil tussen sectoren

De verwachtingen zijn binnen de logistiek per sector verschillend. Binnen railvervoer zijn de verwachtingen van autonoom transport het hoogst, 77 procent voorziet dat het realiteit wordt binnen deze tak: de trein zonder bestuurder. Binnen zeevervoer denkt 48 procent dat dit het geval is voor 2020 en 41 procent voorspelt dit voor het luchtvervoer.

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van VerkeersPro.nl en schrijft daarnaast voor Zelfrijdendvervoer.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.