CBR, theorie-examen

Vanaf zaterdag bladeren door het theorie-examen CBR

Gepubliceerd op 29-06-2017 om 11:05

Bladeren door het theorie-examen auto, motor en bromfiets: vanaf zaterdag is het mogelijk. Ook kunnen kandidaten vanaf dan examenvragen markeren. De blader- en markeermogelijkheid in het examen is eerder al getest; de kandidaten waren er volgens het CBR heel tevreden over.

In het nieuwe examen kunnen kandidaten niet alleen bladeren, ze kunnen ook zelf de examentijd indelen en een gemarkeerde vraag op een later moment tijdens het examen nog eens bekijken. Er is geen antwoordtijd per vraag ingesteld. De kandidaat kan zijn examentijd dus zelf indelen en ziet boven in het scherm hoeveel tijd hij nog heeft voor het examen. Het examenonderdeel ‘gevaarherkenning’ in het theorie-examen voor de auto krijgt deze opties niet.

Driekwart gebruikte nieuwe functies

Zaterdag 18 februari werden de nieuwe onderdelen uitgeprobeerd op de examenplaatsen in Amsterdam, Arnhem, Barendrecht, Eindhoven en Zwolle. Op die dag zijn ruim 1.200 kandidaten op examen geweest. Na afloop werden kandidaten ondervraagd. Ruim driekwart van de kandidaten maakte gebruik van de blader- en markeerfunctie. Van hen gaf 96 procent aan het prettig te vinden dat ze hun eigen tijd konden indelen.

Er verandert met deze invoering overigens niets aan de inhoud van de theorie-examens. Het CBR kijkt intussen naar de mogelijkheden voor de volgende verbetering van het theorie-examen, bijvoorbeeld een vraag waarbij de kandidaat het antwoord aanwijst in een afbeelding.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van VerkeersPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van VerkeersPro.nl en schrijft daarnaast voor Zelfrijdendvervoer.nl

1 reactie op “Vanaf zaterdag bladeren door het theorie-examen CBR”

Geert de Bruin|29.06.17|12:49

Wat is de totaaltijd die een kandidaat krijgt bij de 40 vragen ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.