rijexamen, Engeland, rijbewijs

Wachttijden rijexamen Engeland nog altijd niet opgelost

Gepubliceerd op 10-07-2017 om 11:21

De Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA), het Engelse CBR, is er nog altijd niet in geslaagd om de lange wachttijden voor het praktijkexamen B op te lossen. Rijinstructeurs klagen over reserveringstermijnen van zestien weken. Net als in Nederland, wordt in het Verenigd Koninkrijk hard gezocht naar nieuwe examinatoren om de wachttijden terug te dringen.

Een rijschoolhouder vertelt tegen Engelse media over een slechte verdeling van de inzet van examinatoren. In zijn regio (Wiltshire) kampt hij met wachttijden van vier maanden, terwijl het in andere regio’s om een maand gaat. “Iedereen betaalt hetzelfde bedrag voor een rijexamen. Waarom moet de ene kandidaat dan veel langer wachten dan de andere?”

Extra examinatoren

Een jaar geleden kondigde de Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA) al aan extra examinatoren te werven om het probleem tegen te gaan. “We erkennen dat veel van onze klanten te lang moeten wachten om een rijexamen af te leggen”, laat de DVSA weten. “De afgelopen drie jaar is de vraag naar examens met meer dan 200.000 toegenomen. We zijn druk doende meer examens mogelijk te maken.” Voor de periode 2017-2018 heeft de DVSA 384 nieuwe examinatoren aangenomen.

Nederland: 13 weken wachten

In Nederland is een wachttijd van zeven weken de norm voor het praktijkexamen B. De wachttijden kunnen erg fluctueren. Momenteel wordt op 40 van de 53 examenlocaties deze wachttijd overschreden. Op de examencentra in Leiden, Tiel, Barendrecht, Gouda en Spijkenisse moeten leerlingen zelfs dertien weken wachten.

Begin juni werd een nieuwe website gelanceerd met vacatures bij het CBR. Met onder meer promotievideo’s hoopt het CBR nieuwe examinatoren te werven, ook voor de divisie CCV. In 2016 zijn ongeveer zestig examinatoren aangenomen uit zesduizend sollicitanten. Dit jaar moeten er in totaal nog zo’n zestig bijkomen.

Lees ook: 

Onderwerpen: , ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van VerkeersPro.nl en schrijft daarnaast voor Zelfrijdendvervoer.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.