fietspad

Gemeente mag snorfietser verplaatsen naar rijbaan

Gepubliceerd op 12-07-2017 om 11:34

Gemeenten krijgen de mogelijkheid snorfietsers te verplaatsen van het fietspad naar de rijbaan. Hiermee wil minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu een oplossing bieden voor de grote drukte op fietspaden en de gevaarlijke situaties die daar ontstaan. Op de rijbaan zijn snorfietsers verplicht een helm te dragen.  

Dat staat in het voorstel dat de minister naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Aanleiding is de chaos op sommige fietspaden in Amsterdam, door het groeiend aantal fietsers en snorfietsers. Dit probleem kan volgens de minister niet worden opgelost door bijvoorbeeld verbreding van fietspaden of een andere afstelling van verkeerslichten. Gemeenten kunnen onder het verkeersbord een onderbord plaatsen om de snorfietser van het fietspad te weren. Wanneer de regeling ingaat, is nog niet duidelijk.

Schrikreacties

Volgens de minister is de snorfiets op bepaalde plaatsen een hinderlijke factor door de grotere omvang en het snelheidsverschil met fietsers. “De drukte op fietspaden leidt ook tot verkeersonveilige situaties, bijvoorbeeld door te weinig ruimte voor inhalende snorfietsen of schrikreacties door onvoldoende afstand kunnen houden. Een goede bereikbaarheid per fiets is wezenlijk voor het functioneren van de binnenstad.”

Omdat de snorfietser niet harder dan 25 kilometer per uur mag rijden en op de rijbaan tussen al het andere, snellere verkeer terechtkomt, worden snorfietsers verplicht een helm te dragen bij verplaatsing naar de rijbaan. De wegbeheerder kan er bovendien voor kiezen om de maximumsnelheid van de rijbaan te verlagen naar 30 kilometer per uur. “Welke maatregelen moeten worden genomen is sterk afhankelijk van de lokale situatie”, aldus Schultz. Gemeenten mogen de bromfietsers alleen naar de rijbaan verplaatsen in situaties ‘van grote drukte op bepaalde fietspaden waardoor de doorstroming ernstig belemmerd wordt’.

Op- en afzetten van de helm

De minister schrijft dat ze beseft dat het niet hoeven dragen van een helm juist voor veel mensen een reden is om voor een snorfiets te kiezen. De helmplicht zou bovendien voor onduidelijke situaties kunnen zorgen. De wegbeheerder is volgens de minister verantwoordelijk voor het scheppen van een duidelijke verkeerssituatie. Het dragen van een helm is daarnaast de verantwoordelijkheid van de snorfietsers. “De helm mag gedurende de hele rit gedragen worden en hoeft niet te worden afgezet bij het rijden op het fietspad.”

De minister benadrukt dat het om een uitzonderlijke maatregel gaat en dat de vraag naar deze maatregel beperkt is. Daarom verwacht ze ook dat slechts een beperkt aantal snorfietsers een helm hoeft te kopen.

Tegenstanders

De Tweede Kamer heeft meerdere keren op aangedrongen de mogelijkheid te geven om de snorfiets op drukke fietspaden naar de rijbaan te verplaatsen. De ANWB, BOVAG en RAI Vereniging zijn altijd tegenstander geweest van dit voorstel. Zo vindt RAI Vereniging dat het verbieden van snorfietsers op het fietspad meer problemen oplevert dan dat het oplost. De organisatie waarschuwt voor het snelheidsverschil dat op de rijbaan ontstaat tussen snorfietsers en het overige verkeer. Hierdoor komt de verkeersveiligheid in gevaar en wordt het gebruik van de snorfiets ontmoedigd.

‘Onverstandig’, aldus de organisatie, ‘want uit een gebruikersonderzoek blijkt juist dat snorfietsers daardoor weer geneigd zijn om sneller de auto in de stad te pakken. Het is bovendien de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder om te zorgen voor voldoende ruimte voor alle fietspadgebruikers, inclusief de snorfiets.’

Lees ook: Vrees voor massale verplaatsing van snorfiets naar rijbaan

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van VerkeersPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van VerkeersPro.nl en schrijft daarnaast voor Zelfrijdendvervoer.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.