rijles, rijinstructeur, lesauto, roemenie

‘Laat leerling tijdens rijles zelfstandiger werken’

Gepubliceerd op 04-08-2017 om 15:07

De rol van een rijinstructeur is de afgelopen jaren flink veranderd. Een rijinstructeur zegt tijdens een rijles minder voor en laat de leerling meer zelf nadenken. Dat stelt Wilko Lenoir van Lenoir Opleidingen, een opleidingsinstituut voor rijinstructeurs. Tijdens de Lesauto Testdag op 18 september geeft hij de workshop ‘lerend leren, de lesmethode met toekomst’. Op VerkeersPro beschrijft hij wat deelnemers van deze workshop kunnen verwachten.

“Het onderwijs in Nederland maakt de afgelopen jaren een flinke ontwikkeling door. Een van de meest in het oog springende veranderingen is dat de klassieke hoorles, waarbij een docent exact vertelt wat de leerlingen moeten doen, minder gebruikt wordt.

Leerstof onthouden

In het moderne onderwijs wordt steeds meer de nadruk gelegd bij leermethoden, waarbij de leerling zelf actief betrokken wordt bij zijn leerproces. Op school moeten leerlingen bijvoorbeeld steeds meer opdrachten maken, waardoor ze actiever bezig zijn en verantwoordelijker worden voor hun eigen leerproces. 
Uit vele wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat leerlingen door een actievere manier van leren meer informatie kunnen verwerken en informatie langer kunnen onthouden.

Bij een hoorles wordt slechts ongeveer 10 procent van alle vertelde leerstof door de leerlingen onthouden. Bij actievere vormen van leren kan dit percentage oplopen tot maar liefst 80 procent. 

Bovendien vinden veel leerlingen leermethoden, waarbij ze actief bij een rijles betrokken worden, prettiger dan de hoorlessen of instructielessen die vroeger veel gegeven werden.

Rijcoach

Door deze wijziging in het lesgeven is de rol van de leraar en dus ook van de rijinstructeur veranderd. De moderne rijinstructeur zegt in zijn rijlessen veel minder voor, maar laat de leerling zelf nadenken. De term rijinstructeur kunnen we dus eigenlijk beter vervangen door de term rijcoach.

De moderne rijcoach is in zijn rijlessen veel meer coachend bezig, waardoor kandidaten zelfstandig oplossingen voor problemen leren ontdekken. 

Om de verkeersveiligheid te vergroten is het van groot belang dat het niveau van beginnende bestuurders verhoogd wordt. Door de leerling meer zelfstandig te laten werken in de rijles wordt de leerling zelfstandiger in het verkeer en leert hij veel bewuster de gevaren van autorijden in te schatten.

Andere werkvormen

Bij veel rijscholen bestaat een rijopleiding volledig uit het geven van traditionele rijlessen, waarbij de rijinstructeur lesgeeft aan zijn leerlingen. Uiteraard zullen de rijlessen altijd centraal staan in een rijopleiding. 
Toch zijn er ook andere werkvormen te bedenken, waardoor het niveau van examenkandidaten flink verhoogd kan worden.

Te denken valt aan diverse vormen van leerzame huiswerkopdrachten, waaronder uiteraard de traditionele praktijk begeleidingsboekjes, maar denk ook eens aan diverse oefeningen op het vlak van gevaarherkenning. Tevens behandelen we verschillende praktische oefeningen die leerlingen kunnen doen als ze meerijden tijdens een rijles.

Workshop bijwonen

In deze workshop, die wordt verzorgd door Wilko Lenoir van Lenoir Opleidingen, gaan we dieper in op de voordelen van lerend leren voor zowel de rijinstructeur als de leerling met als uiteindelijk doel een veiligere beginnende bestuurder en dus een hogere verkeersveiligheid te realiseren.

Het voordeel hiervan is dat de leerling  zelfstandiger wordt en veel  bewuster leert autorijden. Dit leidt tot een hoger rijniveau en zorgt voor een grotere verkeersveiligheid nadat de opleiding is afgerond. In de workshop staan de principes van lerend leren centraal. We bekijken op welke manier de rijinstructeur lerend leren kan concreet kan toepassen in de dagelijkse rijopleiding. We gaan dieper in op de manier van leren en het nut van huiswerkopdrachten.”

Ben je geregistreerd voor de Lesauto Testdag 2017 en wil je graag een workshop bijwonen? Meld je dan aan voor een sessie om een plaats te reserveren. Nog niet geregistreerd voor het evenement? Schrijf je dan snel in.

Auteur: Redactie

2 reacties op “‘Laat leerling tijdens rijles zelfstandiger werken’”

Anjo Joostens|04.08.17|21:12

Ik heb het stuk een paar keer gelezen. Het is niet meer van deze tijd dat rijinstructeurs gevoed worden met informatie die al bestaat. Waar het wel tijd voor is zijn verbeteringen waar diepteonderzoek aan vooraf is gegaan, ten gunste, op de effecten voor de verkeersveiligheid. Schoolbanken in een klas op school staan stil. De schoolbank voor een rijschool is de lesauto en die rijd. Schoolleerlingen hebben een andere leerproces dan rijbewijsleerlingen. Dit is niet hetzelfde, zoals beweerd wordt.

Gerrit Grevengoed|05.08.17|13:22

De kunst is je leervorm indien nodig aan de leerling te kunnen aanpassen
de een heeft meer aan “coaching” dan de ander.. weer een ander leert meer van meekijken
dan van doen.. je moet als instructeur ergens beginnen,
maar je krampachtig vasthouden aan 1 stuk gereedschap heeft weinig zin.
vandaar ook dat dat verdraaide IBKI protocol op de helling moet.. weg daarmee
liefst vandaag nog !

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.