Autorijden, stuur

Ombudsman: klacht depressieve vrouw over CBR gegrond

Gepubliceerd op 16-06-2017 om 14:08

Het CBR moet informatie over gevolgen van depressie voor rijgeschiktheid beter vindbaar maken op haar website. Dat zegt de Nationale Ombudsman naar aanleiding van een klacht die ingediend was door een vrouw die een tijd met een depressie heeft geworsteld. De vrouw kwam erachter dat op het moment dat de ziekteverschijnselen zijn verminderd, iemand pas één jaar later weer rijgeschikt wordt verklaard. Deze informatie staat niet op de website van het CBR.

De vrouw wilde haar rijbewijs verlengen. Omdat de vrouw suikerziekte heeft, controleert het CBR of zij nog rijgeschikt is. Ze vulde in op een verklaring dat ze vanwege een depressie een psychiater bezocht. Op dat moment kwam ze erachter dat volgens de regels van het CBR iemand pas één jaar nadat de ziekteverschijnselen zijn verminderd, iemand weer rijgeschikt wordt verklaard.

Herkeuring

De vrouw vraagt een herkeuring aan, maar het CBR laat per brief weten dat een herkeuring geen zin lijkt te hebben. Als zij de herkeuring toch wil, moet zij dat binnen twee weken aan het CBR laten weten. De Nationale ombudsman vindt dat de “informatie op de website van het CBR tekortschiet”.

“Het is belangrijk dat rijbewijshouders weten welke invloed ziekten of aandoeningen op hun rijgeschiktheid hebben. Artsen hebben hierin een rol, maar de informatie moet ook op de website beschikbaar zijn. Over een aantal andere ziekten of aandoeningen is wel informatie voorhanden, maar over depressie is geen informatie te vinden”, stelt de ombudsman.

Goede informatieverstrekking

Ook vindt de ombudsman het “niet passend dat de vrouw wordt geïnformeerd met een brief”. De ombudsman vraagt het CBR om persoonlijk contact met de vrouw op te nemen en de informatie op de website beter vindbaar te maken. De ombudsman vindt het een goede zaak dat het CBR mensen die een herkeuring vragen, informeert als de verwachting is dat een herkeuring een andere uitkomst op zal leveren. Hij vindt het echter niet passend dat dit gebeurt met een brief, waarin het vervolgens aan betrokkene is om opnieuw actie te ondernemen als deze de herkeuring wel wil.

De Nationale Ombudsman acht de klachten gegrond wegens strijd met het vereiste van fair play en het vereiste van goede informatieverstrekking. Hij beveelt het CBR aan persoonlijk contact op te nemen als het CBR verwacht dat een gevraagde herkeuring voor betrokkene niets op zal leveren. Ook dient de informatie duidelijk om de website te worden aangegeven.

Het CBR laat in een reactie aan VerkeersPro weten dat aanbevelingen van de Nationale Ombudsman meestal worden overgenomen. Een concrete reactie kan het CBR nog niet geven, ‘omdat deze casus nog in behandeling is’, aldus een woordvoerster.

Lees hier de volledige uitspraak.

Auteur: Marieke Van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van VerkeersPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.